Annika Utriainen, Etiopia

Annika Utriainen työnsä äärellä.
Kuva: Christine Björkskog

Olen ollut Suomen Lähetysseuran lähettinä Etiopiassa vuodesta 1994 lähtien. Työtä olen tehnyt Etiopian Evankeelisen Mekane Yesus kirkon Eteläisessä Keskisynodissa eli suomalaisittain Hosainan hiippakunnassa lukutaitotyön neuvonantajana.

Lukutaitotyön kuviot hiippakunnassamme ovat vaihtuneet vuosien kuluessa vastaamaan aina kulloiseenkin tilanteeseen etiopialaisessa koulutus- ja kielitilanteessa. Viimeisimmäksi nimitimme ohjelmaamme vaihtoehtoisen perusopetuksen ohjelmaksi. Sen tavoitteena oli tarjota alkeisopetusta äidinkielessä, matematiikassa, ”ympäristöopissa” ja englannissa kolmen vuoden verran kylillä, joissa ei vielä ollut valtion peruskoulua. Näitä kouluja oli kolmen viime vuoden aikana kymmenen.

Neljä vuotta sitten luovutimme valtiolle edellisen parikymmenen koulun ryppään, joista suurin osa jatkaa edelleen toimintaansa. Opetuskielinä kouluissa on hadiya, silte tai amhara kunkin alueen virallisen koulukielen mukaan.

Lähetystyöhön lähteminen on ollut pitkä prosessi, joka alkoi heti rippikoulun jälkeen seurakuntanuoriin liityttyäni. Taivaallisella Isällä on ollut varaa opettaa lähetystyöstä ja kypsytellä lähtöä sopivassa tahdissa. Lähes parin vuosikymmenen ajan koin, että paikkani on Suomessa lähettäjänä tukemassa useampia kentälle lähteneitä ystäviä . Erästä heistä lähdin Etiopiaan tapaamaan kolmen viikon ”kyläreissulle” niinkuin viimeiseen iltaan asti vierailullamme vakuutin.

Kotiin palattua en kuitenkaan päässyt irti ajatuksesta, että minulla ehkä olisi jotain käyttöä Etiopiassa. Kun vielä Lähetyssanomien rekrytointipalstalla julkaistiin mielestäni minuun sopiva hakuilmoitus, ei auttanut muu kuin lähteä ottamaan selvää oliko ajatus pelkästään omaa kuvittelua vai ehkä Isän suunnitelma. Kerroin Jumalalle laittavani kaiken likoon hakuprosessissa ja pyysin että hän sulkisi oven riittävän jämerästi, mikäli koko ajatus on vain oman mielikuvitukseni tuotetta.

Kului pari kolme vuotta hakuprosessin kiemuroissa ja lisäkoulutuksessa SIL:n kurssikeskuksessa Englannissa. Suomen Lähetysseuran syksyn 1993 lähetyskurssin ja työntekijäksi hyväksymisen jälkeen suuntasin 1994 tammikuussa ”Kenia Safarin”, SIL:n Itä-Afrikan orientoitumiskurssin, kautta Etiopiaan.