Satu Haapanen, Israel/Lähi-itä

Felm-keskus. Kuva: Heli Vuohelainen
Kuvassa OLL:n nimikkolähetti Satu Haapanen, joka toimi Suomen Lähetysseuran palveluksessa Jerusalemin FELM-keskuksessa syksyyn 2023 saakka.

Felm-center / Felm-keskus - Felm

Felm-keskus rakentaa nuoren sukupolven tietä rauhaan

Lähetysseura aloitti työn Palestiinassa jo vuonna 1924 eli ennen Israelin valtion perustamista (1948). Nykyinen Felm-keskus hankittiin Lähetysseuran käyttöön 1950-luvulla. Talo toimi pitkään lastentarhana ja kouluna – siksi jotkut paikalliset tuntevat sen edelleen nimellä Finnish School.

Keskus sijaitsee Israelissa Jerusalemin vanhankaupungin tuntumassa – lähellä juutalaisten, kristittyjen ja muslimien pyhiä paikkoja.

Haasteita aiheuttaa alueella vuosikymmeniä jatkunut moniulotteinen konflikti, josta kärsivät erityisesti lapset ja nuoret. Siksi yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa me:

1. Kehitämme lasten, nuorten ja heitä tukevien yhteisöjen rauhanrakentamisen taitoja. Lisäämme rauhankasvatusta tekevien tahojen yhteistyötä ja toimintakykyä.
  2. Järjestämme paikallisille rauhanrakentajille, opettajille ja muille lasten ja nuorten parissa työskenteleville yhteisöille psykososiaalista tukea eli mahdollisuuksia parantaa työnsä laatua ja omaa hyvinvointiaan. Lisäämme yhteisöjen tietoisuutta henkisen tuen merkityksestä osana konfliktin ratkaisemista.
  3. Tuemme rauhaa edistämällä uskontojen välistä vuoropuhelua, harjoittamalla hengellisyyttä ja vahvistamalla diakonian teologiaa. Järjestämme rauhanteologiaan ja uskontojen väliseen vuoropuheluun liittyen erilaisia tapahtumia, retriittejä, työpajoja,  webinaareja ja muita kohtaamisia paikallisesti ja kansainvälisesti.

Lisäksi Felm-keskus tarjoaa suomalaisille ja kansainvälisille kumppaneilleen esim. räätälöityjä koulutusmatkoja liittyen rauhankasvatukseen, henkiseen tukeen, rauhanteologiaan ja ekoteologiaan. Myös rippikoulun pitäminen keskuksessa on mahdollista.

Keskukseen voi myös hakea vapaaehtoistyöhön Felm Volunteer -ohjelman kautta.

Ota yhteyttä:
Felm-keskuksen johtaja
Satu Haapanen
Email. satu.haapanen(at)felm.org

WHAT’S ON / AJANKOHTAISTA:

FELM IN THE MIDDLE EAST / LÄHETYSSEURA LÄHI-IDÄSSÄ:

Ensimmäinen Pyhän maan luterilaisen kirkon naispappi Sally Azar pappisvihkimyksessä 2023. Kuva: Heli Vuohelainen Suomen Lähetysseura.
Kuva: Heli Vuohelainen, Suomen Lähetysseura
Lunastajan kirkko, Kuva: Heli Vuohelainen, Suomen Lähetysseura
Kuva: Heli Vuohelainen, Suomen Lähetysseura
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.
Kuva: Heli Vuohelainen