Ebenezer otti luulot pois

Ajomatka Addis Abebasta Sailemiin
Ebenezer on koko kunnan ensimäinen madasa-heimoon kuuluva, joka on päässyt 12.luokalle.

Ebenezer otti luulot pois

(teksti: Kirsi Leikola)

Addis Abebasta Sailemiin on puolentoista päivän ajomatka. Kun jäljellä on enää kolmen tunnin urakka, edellämme ajava kuorma-auto juuttuu saviliejuun. Tien pientareet upottavat, joten ohitse ei pääse. Vuosien kokemuksesta tiedämme, että tässä menee pitkään. Jätämme Isuzu-kuskille ja apupojalle pussillisen pähkinöillä ryyditettyjä ohransiemeniä, koloja, sillä todennäköisesti he joutuvat odottelemaan metsätaipaleella apua yön yli. Käännämme nokkamme takaisinpäin: edessä ylimääräiset 200 kilometriä, jotta pääsemme toista tietä kohteeseemme. Lisäulottuvuutta tulee siitä, että diesel on ollut vähissä koko maassa. Viisi tuntia jonotettuamme saimme tankillisen Addiksesta, Jimmassa jonottajat päätyivät käsirysyyn, joten jatkoimme toivoen, että syrjäisemmiltä paikkakunnilta löytyisi vielä vanhaa varastoa. Syynä pulaan on se, että tankkiautot ovat jumissa idän ajoreitillä rankkasateiden ja tulvien takia.

Matkalla näemme valtavan kamelilauman seudulla, jonne kamelit eivät kuulu. Nälkäalueilla pitkään jatkunut kuivuus on ajanut ne etsimään uusia ratkaisuja. Kuulemme, että yliopistot ostavat nyt kameleita käypään hintaan ja että saadut varat käytetään ihmisten auttamiseksi uuteen alkuun, kun tilanne helpottaa.

Kolmantena päivänä saavumme Sailemiin. Illansuussa Desho, Shunito Yeri -projektin Daabbina Gemin kyläkoordinaattori tulee käymään majapaikkaamme. Hän on ostanut uuden hevosen. Kuukausipalkalla (50 €/kk) eläminen on selvästi lisännyt hänen vakavaraisuuttaan. Aikoinaan mandsat eivät saaneet käyttää hevosta, koska heidän täytyi aina olla "alempana" kuin enemmistön jäsenet, ja ratsailla sääntö ei olisi toteutunut. Nyt ongelmaa ei enää ole. Työtkin ovat hanskassa.

Kaverukset Ebenezer ja Mateus tulevat yhdessä. Ebenezer on mandsa, Mateus kuuluu enemmistöheimoon. Molemmat ovat 12.-luokkalaisia, kirjoitukset alkavat kuukauden päästä. Sailemissa ei ole sähköä, mutta iltaisin keskustassa on jaettu valoa kunnan generaattorilla. Nyt se on ollut rikki kaksi kuukautta.

Ebenezer on koko kunnan ensimmäinen mandsa, joka on päässyt 12. luokalle. Palkitsimme pojan suorituksesta pienellä aurinkopanelilla, ettei hänen tarvinnut enää lukea pienen öljytuikun valossa.

Istumme kuistillamme. Parvi isonokkaisia koraato-lintuja lennähtää paikalle. Se hätkähdyttää poikia. Vanhan uskomuksen mukaan lintujen parveilu tietää sotaa. Huhuja on paljon, koulut ja yliopistot ovat välillä kiinni levottomuuksien takia.

Aurinkoenergian voimaannuttama Ebenezer sai 12.luokalta loistavat loppuarvosanat ja on jo insinööri-opinnoissa Jimman yliopistossa! Tämä on hyvä uutinen koko kunnan madsa-yhteisölle. Mandsoihin on kaffa-alueella juorujutuissa usein viitattu käsitteellä duuro, joka merkitsee suunnilleen ’helposti petettävää, yksinkertaista’. Vastaavasti enemmistö liittää itseensä sanan haco eli ’nokkela’. Monet mandsatkin ovat alistuneet tähän roolijakoon, koska se on tavallaan vastannut heidän omia kokemuksiaan suhteessa enemmistöön, joka on pitänyt heidät irti myös sosiaalisista tietoverkostoista. He ovat tyypillisesti olleet se osapuoli, jota jymäytetään niin markkinoilla kuin erilaissa sopimusneuvotteluissa koska he eivät ole osanneet laskea tai tulkita ”kapulakieltä” oikein. Kaikilta on jäänyt huomaamatta, että enemmistöönkin kuuluva kokisi olevansa duuro monessa madsojen hallitsemassa hommassa. Koulunkäyntimahdollisuuksien paraneminen on osaltaan murtamassa ennakkoluuloja ja muuttamassa myös vähemmistöjen omaa mielikuvaa itsestään.

Mekane Yesus- kirkon ja SLS:n projektit ovat mahdollistaneet useille ”saastuttavina” pidetyille majoituksen kaupunkeihin. Silloin he voivat sekä jatkaa opintoja kaukana kotikylästä, että osallistua koko yhteisön toimintaan. On mielenkiintoista seurata, mitä syntyy, kun kaikkien osapuolten tietotaito ja kokemukset saadaan yhteiseen käyttöön.