OLL:n historiaa

Opettajien Lähetysliiton historiaa ensimmäisiltä vuosikymmeniltä:

AIKAKAUDET

Vuodet 1913-1915
Työ alkaa vähäisenä ( 68 jäsentä) – Keinoja liiton työn laajentamiseksi mietitään – Yhteyksiä ulkomaille
 – Kiertokirjeitä – Kirjoituksia lehtiin – Yhdysopettajaverkosto pannaan alulle – Ajatus SOL:n virkailijasta, matkasihteeristä viriää – Liiton työ löytää muodot, joita se noudattaa seuraavat 50 vuotta.

MENESTYSTÄ JA VAIKEUKSIA SOL:N ELÄMÄSSÄ

Vuodet 1916-1925
SOL ryhtyy kannattamaan omaa nimikkolähettiä Kerttu Siikalaa – Kerttu Siikala toimii lähetystyössä Afrikassa – Vuodet 1917 ja 1918 vaikeuttavat myös SOL:n elämää – Kerttu Siikala sairastuu ja palaa
Suomeen – SOL:a vastustavia kirjoituksia sanomalehdissä – Laskua jäsenmäärässä – SOL toimii totutuissa uomissa – Matkasihteerin hankkimista harkitaan ankarasti.

TOIVE TOTEUTUU

Vuodet 1926-1936
Kirje Miina Anttilalta – Miina Anttilasta tulee SOL:n nimikkolähetti v. 1927 – Vasta v. 1930 pystytään SLS:lle suorittamaan koko se rahamäärä, mikä Miina Anttilan kannatukseksi on luvattu suorittaa – SOL:n toimintatavat pysyvät ennallaan – Jäsenet osoittavat aktiivisuutta – Yhteyksiä luodaan muihin kristillisiin järjestöihin.

TYYTYVÄISYYDEN VUOSIA

Vuodet 1937-1939
Miina Anttila saapui lomalle kotimaahan – SOL:n 25-vuotisjuhla – Ajatusta kahdesta nimikkolähetistä kannatetaan – SOL järjestää lähetyskokouksen Tampereella
– Miina Anttila kotimaan työssä.

VAIKEUDET ISKEVÄT

Vuodet 1939-1946
Sota-aika vaikeuttaa SOL:n työtä – Miina Anttila ei pääse palaamaan Afrikkaan, vaan tekee työtä  Suomessa – Pohjoismaiden opettajien lähetysliitot ottavat yhteyttä SOL:oon – Sota-aika päättyy –  Vuonna 1946 Miina Anttila lähtee Afrikkaan purjelaiva Vikingin matkassa  – SOL:llä on  monia uskollisia jäseniä.

ELPYMINEN ALKAA

Vuodet 1947-1956
SOL:n nimikkolähetti Miina Anttila tekee jälleen lähetystyötä Afrikassa – Ompeluiltoja ym. tilaisuuksia  SOL:n hyväksi aletaan suunnitella – Ajatus kahden lähetin kannattamisesta herää jälleen – SOL yrittää  laajentaa toimintaansa – Ajatus jäsenlehdestä herätetään ja hylätään – Pitkäaikaisia toimihenkilöitä.

TYÖ LAAJENEE

Vuodet 1957-1963
SOL saa toisen nimikkolähetin Annikki Turtisen vuonna 1957 – Miina Anttila jää eläkkeelle ja Lasse Lehtola tulee v. 1959 SOL:n nimikkolähetiksi – Toiminta vilkastuu – Opettajain lähetyspäivät järjestetään ensimmäisen kerran v. 1957 – Ruotsalaiset lähetystyöntekijät Helga Ringström ja Ingeborg  Wennborg vierailevat Suomessa – SOL:llä on kolme nimikkolähettiä vuodesta 1961 lähtien -  SOL:n 50-vuotisjuhlaa vietetään Tampereella v. 1963

UUSIA URIA

Vuodet 1964-1973
Myyjäisistä muodostuu tuottoisa työmuoto – Lisää nimikkolähettejä: Eeva Uusitalo, Toivo Tirronen,  Marjatta Elonheimo, Kirsti Asunta, Marja-Liisa Salko ja Marja Vesalainen – Jäsenlehti alkaa ilmestyä  vuonna 1966 – Oma huoneisto – Kotimaan työntekijöitä – v. 1972 aletaan julkaista seinäkalenteria – Taiteilija Tapani Lemminkäinen suunnittelee SOL:n adressin – 60-vuotisjuhla vietetään  Tampereella.

KASVU JATKUU

Vuodet 1974  ->
OLL:n toiminta on kasvanut – Kalenteri, lahjoitukset ja myyjäiset tuovat pääosan tuloista – Jäsenten aktiivinen toiminta löytää aktiivisesti uusia keinoja varojen hankkimiseksi – Yhdysopettaverkosto on kasvanut – Uusia nimikkolähettejä – Lähetyspäiviä ja muuta kotimaan toimintaa – Tiedotuspaketteja  OLL:sta – Yhteyksiä muihin järjestöihin – OLL mukana Raamatunlukijain Liitossa – Yhteyksiä