Maritta Peltokangas, Angola

Maritta Peltokangas

Maritta Peltokangas toimi Opettajien Lähetysliiton nimikkolähetinä vuodesta 1998 vuoteen 2018. Hänen asemapaikkansa oli Angola. Alla olevan kuvauksen hän kirjoitti vielä Angolassa työskennellessään.

Tervehdys täältä Angolasta!

Olen kotoisin Ähtäristä. Opiskelin aikoinani Tampereella kieltenopettajaksi, ja toimin sitten yhteensä 14 vuotta siinä ammatissa, niistä 12 vuotta Perhon lukiossa Keski-Pohjanmaalla. Välillä hain virkavapautta ja lähdin Namibiaan opettamaan lähettien lapsia. Vuonna 1996 lähdin uudelleen, enkä sitten enää palannut entiseen työhöni, vaan menin lähetyskurssille syksyllä 1998.

Työpaikkani on Shangalalan lähetysasemalla Etelä-Angolassa.Siirryin tänne Namibiasta jo syksyllä -97.Alkuvuosina opetin täälläkin suomalaislapsia sekä
englantia paikallisille.Vuodesta 2003 alkaen olen ollut täystoimisena opettajana Shangalalan Raamattuinstituutissa, missä koulutetaan Angolan Ev.lut. Kirkon työntekijöitä. Olen opettanut monenlaisia aineita englannista terveystietoon, matematiikasta raamattutietoon. Nykyisin valtaosan tunneistani pidän diakoniluokilla, joilla opetan mm. biologiaa, psykologiaa ja sosiologiaa.
Tämän päätoimeni ohella olen vuosittain toiminut opettajana kirkon musiikkikursseilla sekä pitänyt tytöille käsityökerhoa.

Afrikka oli ollut mielessäni opiskeluajoista lähtien. Minulla oli afrikkalaisia ystäviä ja sydämessä lähetyskutsu. Perhossa ollessani toimin seurakunnan vapaaehtoisena
lähetyssihteerinä. Sapattivuosinani kasvoin kiinni työhön täällä Afrikassa, enkä ole sitten enää palannut työhön Suomeen, sillä koen, että täällä minua tarvitaan enemmän kuin Suomessa.

Maritta Peltokangas